Tips og triks
Hvordan lykkes
med digital markedsføring?

Google annonsering
Nå målgruppen din når de er i kjøpsmodus
Annonsering på Google gir deg fordelen med å treffe folk i det øyeblikket de søker opp produktinformasjon og er i kjøpsmodus.
Google Ads gir deg også tilgang til Google sine samarbeidspartnere som Youtube. Prismodellen til Google innebærer at du kun betaler for klikk til din nettside. Hvis annonsene ikke generer noe trafikk, så betaler du heller ikke.
Hvordan lykkes med Google annonsering?
- Analyse: Start med en markeds- og konkurrentanalyse. Finn ut hvilke søkeord målgruppen din benytter og undersøk hva konkurrentene dine gjør.
- Kampanjestruktur: Lag en kampanjestruktur som dekker de ulike produktkategoriene dine.
- Google Merchant Center: Dersom du har nettbutikk kan du koble den opp mot Merchant Center, og kvalifisere for gratis Local Listings og Free Produkt Listing. Når du har satt opp dette er det enkelt å komme i gang med Google Shopping annonsering.
- Google Analytics: Få full oversikt og kontroll ved å koble Google Ads og Google Analytics sammen.

Facebook annonsering
Nå ut med riktig budskap til riktig målgruppe
En av de største fordelen med Facebook er at du kan målrette annonsene dine til å nå din målgruppe. Du kan segmentere på blant annet kjønn, alder, bosted og interesser, samt målrette mot personer som har besøk eller kjøpt fra nettbutikken din. Facebook gir deg muligheten til å lage mange ulike type annonser i både video og bilde format. Med Facebook Ads Manager får man også tilgang til å annonsere på Instagram.
Hvordan lykkes med Facebook annonsering?
- Markedsanalyse: Se på konkurrenter og andre bransjer for inspirasjon til innhold.
- Segmentering: Bruk segmentering til å nå din konkrete målgruppe.
- Relevante annonser: Lag forskjellige annonser til dine ulike målgrupper.
- Facebook og Instagram butikk: Koble til nettbutikken din for å vise frem produktene dine og tagge dem i innlegg. Når du har satt opp dette er det enkelt å komme i gang med produkt annonser som kommer opp når noen har sett på produktet, men ikke kjøpt.

Søkemotoroptimalisering
Ranger øverst i søkeresultatet på Google
SEO, søkemotoroptimalisering er en viktig faktor innen markedsføring. Det går ut på å gjennomføre tiltak som fører til at din nettside oppnår bedre synlighet og ranking på søkemotorenes sider (Bing og Google).
Hvordan lykkes med SEO?
- Søkeordsanalyse: Gjør en analyse på hvilke søkeord som blir søkt på i ditt marked, vi anbefaler å bruke disse aktivt på din nettside.
- Google My Business: Opprett Google My Business, få kontroll over hvordan din bedrift vises i Google.
- Ofte stilte spørsmål: Lag en side på nettsiden for “ofte stilte spørsmål”, det er bevist at det er denne type spørsmål kundene dine søker etter på Google.

Linkedin annonsering
Ideelt for B2B markedsføring
Linkedin er den største plattformen for profesjonelle nettverk som gjør kanalen optimal for B2B markedsføring. Her kan man med Linkedin Ads Manager segmentere og målrette annonsene til en spesifikk bransje, selskap og stilling.
Hvordan lykkes med Linkedin?
- Kollegaer og nettverk: Få dine ansatte og kollegaer til å “like og dele” annonser og innlegg. I gjennomsnitt har brukerne 300 forbindelser hver. Hvis kun 10 av dem deler en annonsen vil det føre til at 3000 flere ser innholdet ditt.
- Lookalike publikum: Bruk Linkedin data til å nå et publikum som ligner på din din eksisterende kundebase.
- Linkedin profil: Optimaliser din bedrifts Linkedin profil. Oppdater navn, logo, telefonnummer, nettside, bransje og legg til slagord.

La målgruppen din bli inspirert
Pinterest er en undervurdert kanal for å vise frem produkter og drive gratis og betalt trafikk til nettsiden.
Hvordan lykkes med Pinterest?
- Bedriftsside: Vi anbefaler å starte med å lage en bedriftsside der man legger ut fine bilder av produktene man selger.
- Produktbilder i omgivelser: Selger du en sofa kan du legge ut et bilde av en møblert stue der fokuset er sofaen. Søk etter din produktkategori på Pinterest for å få inspirasjon.
- Tekst og link: Det er viktig med riktig lenke til produktsiden og en god beskrivelse av innholdet i bildet. Slik vil målgruppen finne ditt bilde når de søker etter inspirasjon til interiør, sminke, klær eller reisemål.
- Annonsering: Når du har funnet ut hvilke bilder som fungerer kan vi målrette disse som annonser mot folk som søker etter liknende produkter. Dette kan ha stor effekt og drive god trafikk inn til nettbutikken din.

Sosiale medier
Organisk og gratis markedsføring
Innlegg og aktivitet på sosiale medier er en viktig del av markedsføringen og det er gratis, men tidkrevende. Ved å skape engasjement med innleggene dine og kommunisere med kundene dine kan budskapet ditt nå mange potensielle kunder.
Hvordan lykkes med Sosiale medier?
- Trender: Følg med på trender og ikke være redd for å hoppe på dem.
- Konkurrentanalyse: Undersøk hva dine konkurrenter og aktører i liknende bransjer gjør.
- Merkeidentitet: Juster merkeidentitet for hver kanal, last opp unikt innhold for ulike kanaler. Dette er viktig fordi man er i ulikt modus på de forskjellige kanalene.
- Skill deg ut: Prøv nye kanaler som Tiktok og Pinterest.
- Aktiv: Svar på alle henvendelser og kommentarer.